Ondernemer Centraal juni 2020Harry Schwering, Joost Henselmans, Marja Hoorweg en Cees Tuytel

Van een bak met eieren bij de weg tot een boerderijwinkel en van gangbaar tot biodynamisch. Op de website Uitjeregio.nl komen alle producten uit Noordoostpolder, Urk en de randstreken bij elkaar. De site is sinds april online en wordt mede vanwege de invoering van de coronamaatregelen veel geraadpleegd.

Uitjeregio.nl maakt geen onderscheid. De producent die zijn producten – food of non-food – rechtstreeks aanbiedt aan de consument, krijgt aandacht op het platform. De initiatiefnemers zijn Marja Hoorweg van Florissant Projecten en Cees Tuytel van reclamebureau NUGTR. Zij vertellen hun verhaal temidden van ‘Fruitjuweeltjes’ in een kas van Gebroeders Henselmans Aardbeienplanten uit Luttelgeest. Henselmans verhuurt de kas aan aardbeienkweker Schwering uit Marknesse. Beiden bedrijven zijn te vinden op de website Uitjeregio.nl, omdat ze ook rechtstreeks verkopen aan de consument.

Subsidie
Hoorweg en Tuytel hebben allebei een agrarische achtergrond en oog voor de veelzijdigheid aan agrarische productie in de Noordoostpolder. “Ons doel is om alle mooie producten die hier gemaakt worden op de kaart te zetten. Als je een rondje langs alle verkoopadressen rijdt, kom je er bovendien achter dat ons gebied heel veelzijdig is. Dat willen wij graag uitdragen.” Hoorweg vertelt dat ze ooit met serieuze plannen rondliep om een winkel in polderproducten te beginnen, maar uiteindelijk besloot een informatieve website te bouwen. Vanwege de complexiteit daarvan, zocht ze contact met Tuytel. “Cees zag in dat technische deel meteen een leuke uitdaging en bood aan het initiatief gezamenlijk op te pakken.” Vorig jaar is dat gehonoreerd met een subsidie uit het Fonds Leefbaarheid van de provincie. “En die is heel welkom”, zegt Tuytel, “Het vraagt veel tijd om de site te vullen met alle producten en adressen die er zijn en vervolgens up-to-date te houden. We hadden wel een oproep gedaan aan producenten, maar in praktijk moet je er toch zelf op uit om ze te vinden.”

Verbinding
De hausse aan verkoopadressen kwam na invoering van de coronamaatregelen. “Ik fietste door Luttelgeest en zag overal stalletjes met bloemen”, vertelt Tuytel. “Ik heb Marja gebeld, we hebben er nog twee mensen bij gezocht, de polder in vieren gedeeld en zijn alle wegen afgereden. Binnen een paar dagen hadden we er al honderd nieuwe adressen bij.” De belangstelling vanuit de consument nam tegelijkertijd een vlucht. “Deels uit behoefte om er even uit te kunnen. Berichten die we plaatsten werden ineens honderden keer gedeeld.” Hoorweg vult aan: “Maar ook uit solidariteit met de kwekers. Mijn man is bloembollenkweker en wij hebben geen huisverkoop, maar zeker in het begin kwamen er regelmatig mensen ons erf oprijden om te vragen of ze ons konden steunen door wat te kopen.” Joost Henselmans bevestigt: “Wij merken op zaterdagen ook dat het veel drukker is en in de webshop wordt heel veel besteld.” De verkoop aan huis heeft volgens Henselmans’ vooral een toegevoegde waarde vanwege de binding met de consument. “Het zorgt voor een stukje naamsbekendheid en het geeft voldoening. Mensen komen van heinde en ver om bij ons plantjes te halen. We nemen de tijd om hun vragen te beantwoorden en krijgen veel enthousiaste reacties. Dat maakt het leuk.”

Samenwerking
Hoorweg en Tuytel hopen dat hun initiatief ook een basis is voor samenwerking tussen de producenten onderling. En dat de verspreide, gezamenlijke initiatieven die er al zijn, gebundeld worden. “Tot nu toe waren het allemaal afzonderlijke adresjes, maar mensen vinden het leuk om een rondje te rijden en bij verschillende bedrijven aan te gaan. Daardoor wordt ook iedereen zich er van bewust dat we elkaar nodig hebben om goed te kunnen verkopen. Het zou mooi zijn als bijvoorbeeld een Appelplukdag kan worden uitgebouwd met andere leuke activiteiten bij bedrijven op de route. Of dat er een Uitjeregiodag uit voorkomt waar alle producenten aan mee kunnen doen.”

Wilt u als producent ook gevonden worden op Uitjeregio.nl? Mail naar info@uitjeregio.nl