Martin Vis van Delta Berging en Transport (foto: Evelien Fotografie)
Martin Vis van Delta Berging en Transport (foto: Evelien Fotografie)

Bij Delta Berging en Transport in Emmeloord staan ze 24 uur per dag aan, zeven dagen in de week. Want een ongeval of autopech komt altijd onverwachts. En op belangrijke wegen zoals de snelweg A6 of de N50 moet het bergingsbedrijf binnen 20 minuten bij een gestrand voertuig zijn. ‘Dat is best een uitdaging hier in de Noordoostpolder’, vertelt directeur Martin Vis (58) met een glimlach. ‘Dit is een behoorlijk uitgestrekt gebied.’
 
Maar met twee bergingsvoertuigen en vijf bergers, monteurs en chauffeurs in Emmeloord, krijgt Delta Berging en Transport het altijd wel voor elkaar. ‘Het is onze taak om kapotte auto’s en de mensen die erbij horen zo snel mogelijk van de weg af te krijgen. Daar zijn we op getraind. En daar zijn we goed in.’
Een vak apart, verzekert Vis. ‘Het gros van de meldingen die we ontvangen, is niet planbaar en gebeurt op gevaarlijke plekken. Vlak voor de Ketelbrug bijvoorbeeld, wanneer een auto niet meer start nadat de brug open heeft gestaan. Of op de N50 tussen Emmeloord en Ens, waar met twee rijstroken per weghelft geen vluchtstrook is. Soms is het echt levensgevaarlijk.’

Hulpverlener
Bovendien zijn zijn medewerkers naast monteur, berger en chauffeur ook hulpverlener. ‘Als er een ongeluk is gebeurd, dan lopen de emoties soms hoog op. Meestal komen de boosheid en het verdriet pas los op het moment dat ze in onze vrachtwagen zitten, onderweg naar de garage.’

‘Het gros van de meldingen is niet planbaar en gebeurt op gevaarlijke plekken.’

Niet voor niets krijgen de mensen van Delta Berging en Transport speciale emotie- en agressietrainingen. ‘Om hier te werken moet je stevig in je schoenen staan. Niet alleen om met die emoties om te gaan, maar ook om je mannetje te staan tussen al die hulpverleners die ook op de plek van het ongeval zijn.’
Delta Berging en Transport werd in 1963 in Hulshorst opgericht door zijn ouders. ‘Mijn opa was in de jaren daarvoor vanuit Zeeland naar de Veluwe gekomen met zijn zandtransportbedrijf. In die tijd werden in Nederland heel veel snelwegen aangelegd en hij verhuisde met zijn gezin van bouwput naar bouwput. Mijn vader repareerde en onderhield later in de avonduren de wagens die bij de wegenbouw werden gebruikt.’

Zestig jaar geleden begon het bedrijf onder de vleugels van zijn vader dan ook als garagebedrijf, waar ook carrosserieën werden gebouwd. Moeder Vis runde op diezelfde plek een tankstation. Na verloop van tijd transformeerde de garage tot een bergings- en transportbedrijf. ‘Mijn vader had wat zandwagens met een takel, die deden het hartstikke goed als bergingsvoertuig.’ En de onderneming verhuisde naar Ermelo, nóg dichter bij de snelweg en een betere verbinding met de rest van het land.

Overlijden van vader
Vis deed ondertussen de technische school en ging als 17-jarige al aan de slag in het bedrijf van zijn vader. Hij hield van sleutelen. Maar op zijn twintigste veranderde alles toen zijn vader plotseling overleed. ‘Met de hulp van mijn moeder, twee broers en zusje nam ik de zaak over.’
De jonge directeur wilde nog graag chauffeuren door Europa en dat kon hij gelukkig veel doen in zijn beginjaren. ‘De familie regelde alles, terwijl ik op de weg zat. Dat was heel fijn, ik was nog hartstikke jong natuurlijk.’
Maar in 1996 kwam het complete bedrijf in het bezit van Vis en moesten er keuzes worden gemaakt. ‘Het bedrijf groeide maar door, ik moest me meer gaan bemoeien met de bedrijfsvoering.’
In 1999 veranderde er een hoop in de wereld van bergingsbedrijven, toen openbare aanbestedingen hun intrede deden. Delta Berging en Transport raakte het werkgebied rond Ermelo tijdelijk kwijt, het aantal bergingsbedrijven in Nederland verminderde drastisch. Nu is nog maar een kwart ervan in bedrijf.
Vis: ‘Wij hadden gelukkig nog onze andere werkzaamheden, zoals het transport, dus we konden blijven bestaan. In 2004 openden we een vestiging in Lelystad. Almere volgde in 2006 en in 2010 Emmeloord. Hier openden we in 2012 onze vestiging aan de Cantineweg.’

Pech- en ongevallenhulp
Hier vandaan verzorgt Delta Berging pechhulp en vervangend vervoer voor autoleveranciers en berging en transport voor allerlei alarmcentrales, zoals Eurocross, SOS, VHD, Allianz en ANWB.
‘De pech- en ongevallenhulp is wel onze grootste tak’, legt Vis uit.  ‘Maar we doen dus ook het transport van voertuigen voor bijvoorbeeld de politie en de wegsleepregeling voor gemeentes. We gaan nu vrachtwagenberging doen, daar hebben we een speciaal voertuig voor aangeschaft.’
Is er veel veranderd in de afgelopen 60 jaar Delta Berging en Transport? Vis vindt van wel. ‘Vroeger woog een Volkswagen Golf 2 zo’n 870 kilo, een BMW i7 weegt nu maar liefst 2700 kilo. Het werk is fysiek zwaarder geworden, onze voertuigen ook. En elektrische auto’s vragen heel andere kennis.’
Bovendien is het vinden van goed personeel lastig in deze tijden. ‘Onregelmatig werken is niet meer zo populair, we hebben dus meer mensen nodig om 24/7 te kunnen draaien in ploegendiensten.’ Maar dat maakt het werk allemaal niet minder leuk. ‘Nee, het is nog steeds prachtig en heel afwisselend. Dat is nooit veranderd.’

Facts & figures

  • Begonnen in 1964 in Hulshorst vlak bij de A28
  • Directeur Martin Vis nam het bedrijf over op zijn 20ste
  • Hij volgde daarmee zijn vader op, die plots was overleden
  • In 2012 vestiging geopend in Emmeloord
  • Hier werken anno 2024 vijf bergers/monteurs/chauffeurs
  • Daarnaast vestigingen in Ermelo, Lelystad en Almere
  • Vanuit al deze locaties 60 tot 80 meldingen per dag