Ondernemer Centraal juni 2020Maaike Wolf, Jeroen van der Zwaard en Herman van Slooten

Mobiele units voor huisvesting en ontvangst, handreinigingsunits en een applicatie om een coronaplan op te stellen. Vier ondernemers vertellen hoe er door de coronacrisis enerzijds werk wegviel, maar zich anderzijds werk aandiende. “Omdenken”, “zoeken naar mogelijkheden” en “van de nood een deugd maken” is hun devies.

Jeroen van der Zwaard zag zijn interim marketingwerkzaamheden wegvallen en orders vanuit de recreatiemarkt voor zijn bedrijven Glamtainer en Compact House werden opgeschort. “In één keer had ik geen omzet meer, maar wel extra tijd om te besteden aan ons bedrijf Bed Mobile. Daar heb ik meteen actie op ondernomen.” Bed Mobile is ontstaan uit de vraag naar tijdelijke mantelzorgwoningen. Het zijn units van zes bij drie meter met een eigen badkamertje, keukenblokje en slaapplek. “Dat plan hadden we vier jaar geleden al uitgerold. Door de coronacrisis is het ineens in een stroomversnelling geraakt.” Van der Zwaard werd door gemeente Almere gevraagd per direct zestig te plaatsen voor de daklozenopvang. En gemeente Den Bosch plaatste een order voor mantelzorgunits voor coronapatiënten, die aan de beterende hand waren. Bed Mobile speelde vervolgens in op de vraag naar een bezoekersunit voor bij zorgcentra. “Wij hebben toen een containerconstructie opgedeeld in twee ruimtes met aparte ingangen en een glazen tussenwand als afscheiding. Dat is opgepakt door ‘Hart in Aktie’ met Wendy van Dijk op SBS6, waarna wij in twee weken tijd bijna dertig hebben weggezet bij verzorgingstehuizen.”

Handreinigingsunit
Bij stand- en interieurbouwers Exult liep van de ene op de andere dag de orderportefeuille voor standbouw voor beurzen helemaal leeg. “De maandag nadat de horeca op slot ging is de ene helft van ons bedrijf doorgegaan met lopende zaken. De andere helft is gaan brainstormen hoe we onze expertise kunnen inzetten in relatie tot corona”, vertelt Herman van Slooten. Twee weken werd er aan een prototype gewerkt van een handreinigingsunit. “We zochten een systeem dat geen stroom nodig heeft en contactloos te bedienen en makkelijk te verplaatsen is. Een kliko is robuust, heeft een handvat en wieltjes, je kunt ze in allerlei kleuren krijgen, dus dat is een mooie basis.” Houtindustrie Van der Vijgh uit Emmeloord levert de ombouw van een gedesignd model. Het geheim van de units zit ’m in het binnenwerk. “Wij wilden bewust een apparaat zonder elektra, zodat je ‘m overal kunt plaatsen. De werking van het apparaat is afgeleid uit de voedingsindustrie waar ze met gelijksoortige systemen werken. Echter dezelfde werking behouden zonder stroom was wel een uitdaging. Het bleek best complex te zijn om mechanisch voldoende druk op te bouwen om de handalcohol te vernevelen.” Het slimme mechaniek is in samenwerking met Machworx uit Emmeloord bedacht. Het prototype is getest bij Apotheek-West in Emmeloord. “Dat was een mooie opstart. Ivo Noteboom kon het doorvertellen in de apothekerswereld en hij kon mij helpen met het inkopen van handalcohol.” Daarin is vervolgens een soort dealerschap ontstaan met partijen die alcohol verkopen.

mijncoronaplan.nl
Oene Venema van ACVO zag medio april, na veiligheidsdeskundig overleg met twee klanten, ineens waar een verdienmodel lag. “We hebben het alleen maar over problemen gehad waar zij tegen aanliepen door de coronamaatregelen. ’s Avonds zei minister Wiebes op tv dat ondernemers een plan moeten hebben om weer open te kunnen en toen dacht ik: ‘Dat is waar wij altijd al mee bezig zijn!’” Samen met ComSi had hij al twee applicaties ontwikkeld waarmee ondernemers zelf een risicoinventarisatie kunnen opstellen of daarbij begeleid worden. “De volgende dag belde Oene mij met zijn plan om die bestaande applicaties om te turnen naar mijncoronaplan.nl”, gaat Maaike Wolf verder. Daarna ging het snel, alle zeilen werden bijgezet en een week later kon de applicatie worden gelanceerd. “Deze tool maakt inzichtelijk wat de maatregelen zijn en waaraan jij als ondernemer moet voldoen. Het maakt dat je er bewust over gaat nadenken door je stap voor stap door alle vragen heen te loodsen die voor jouw branche en jouw bedrijf van toepassing zijn.” Het hebben van een plan is trouwens niet vrijblijvend, zegt Venema. “Volgens de arbeidsomstandighedenwet ben je gewoon verplicht om dit te doen.” Bedrijven die mijncoronaplan.nl hebben ingevuld ontvangen een sticker die ze duidelijk zichtbaar op hun pand kunnen aanbrengen. Daarnaast kunnen ze een vermelding maken op hun website.

Van der Zwaard vat samen: “Je zoekt geen gewin ten koste van verdriet. Als de coronacrisis ten dele voorbij is, houden opdrachten zoals de bezoekersunits voor zorgcentra ook weer op. Maar we krijgen nu aanvragen vanuit het Leger des Heils uit heel Nederland en vanuit de veiligheidsregio’s. Het hele project voor daklozen zal blijven bestaan en dat biedt perspectief”. Van Slooten spreekt van ‘doen waar je goed in bent’. “Als standbouwers zijn we gewend om oplossingen te bedenken. Voor ons was dit niets anders dan een briefing. Als een interieur moet worden aangepast aan de anderhalvemetermaatschappij, dan gaan we daar ook dingen voor bedenken.” Het ontwikkelen van mijncoronaplan.nl heeft, nadat er werk wegviel, voor veel energie in hun bedrijven gezorgd, zeggen Venema en Wolf. “En als het niet het succes wordt waar we op hopen, dan hebben we in ieder geval veel aandacht gehad.”