Ondernemer Centraal september 2020Martin Dröge
  • Wat: Objeqtive Recruitment
  • Wie: Martin Dröge (33)
  • Sinds: januari 2020
  • Website: objeqtive.nl

Wat doe je en hoe onderscheidend is dat?
Ik ben recruiter, ik breng werkgevers en werknemers bij elkaar voor specifiek de vakgebieden logistiek, supply chain en operations. Dit doe ik met name voor specialistische functies op hbo-niveau en functies op het gebied van management en directie. Recruitmentbureaus zijn er veel, maar voor deze sectoren en functieniveaus zijn ze landelijk op één à twee handen te tellen.

Waarom ben je voor jezelf begonnen?
Ik had altijd al wel de wens, maar ik hou ook van zekerheid en dan is het wel prettig om vast te houden aan een dienstverband. Maar nu deed ik eigenlijk al tien jaar hetzelfde bij twee verschillende werkgevers. Ik merkte dat mijn ambitie verder ging dat mijn rol voorheen. Toen heb ik geconcludeerd dat ik invulling moest geven aan mijn droom om te ondernemen en zelf een merk te creëren.

In welk opzicht zet je een nieuw merk neer?
Duurzaamheid krijgt weinig zakelijke aandacht binnen het vakgebied waar ik voor bemiddel, terwijl iedereen er als individu wel heel erg mee bezig is. De top van logistiek Nederland die ik spreek wil ik daarin faciliteren: hoe kun je duurzaamheid binnen je bedrijf bespreekbaar maken, zodat jij daar ruimte in krijgt vanuit jouw rol?

Hoe neem je daarin zelf het voortouw?
Ik heb een programma opgezet met de Nederlandse organisatie ‘Justdiggit’ die in Ghana en Ethiopië vergroeningsprojecten leidt. Voor iedereen die ik bemiddel naar een nieuwe werkplek, compenseer ik in het eerste jaar 200% uitstoot via dat programma. Dat komt gemiddeld neer op 55 bomen per persoon. Daarnaast wil ik dat hier in Noordoostpolder concreet maken door per bemiddeling één boom te planten. Die projecten kosten uiteraard geld, maar ik geloof erin dat dit nodig is. We nemen heel veel van de wereld, dus ik moet ook wat teruggeven. Het zou mooi zijn als andere ondernemers zich daarbij aansluiten, zodat we met z’n allen duurzaamheid tot een zichtbare topic maken.

Wat verwacht je daar zakelijk van?
Er zijn bedrijven zoals Intratuin Nederland die hier heel specifiek enthousiast van worden. Het past bij hun imago en om reden dat ze me al kenden, wilden ze me de kans geven om bepaalde functies voor ze in te vullen. Dat is gelukt en ik ben er best wel trots op dat ik zo’n naam heb binnengehaald. Maar ik zou het helemaal mooi vinden als over tien jaar iemand zegt: ‘Martin heeft best wel wat betekend in het vergroenen van het vakgebied’.