Leerlingen Vienna en Eduard met hun begeleider Jos Kuik en Aart Reussing.
Leerlingen Vienna en Eduard met hun begeleider Jos Kuik en Aart Reussing.

Veel te weinig leerlingen die de Zonnebloemschool voor speciaal onderwijs hadden afgerond, kregen een baan. En dat was directeur Aart Reussing (61) een doorn in het oog. ‘We zijn in onze maatschappij meestal bang om ons type leerlingen te óvervragen. Maar ze óndervragen is ook een probleem’, legt hij uit. Het Werken Aan de Toekomst (WAT!) – huis aan de Kettingstraat in Emmeloord brengt daar samen met het lokale bedrijfsleven verandering in.

Want als iemand kan werken, waarom niet? Ook als het op een aangepaste manier is? ‘Natuurlijk geldt dat niet voor alle leerlingen die bij ons uitstromen. Dat hoeft ook helemaal niet, daar zijn fantastische dagbestedingsplekken voor. Maar als het nou wel kan? Dan is het toch geweldig als we dat kunnen realiseren met elkaar?’
Drie jaar geleden werd daarom WAT! in het leven geroepen. ‘We wilden als Zonnebloemschool een centrale positie voor het bedrijfsleven hebben in Emmeloord. Op deze plek kunnen we onze leerlingen die dat kunnen en willen begeleiden naar een betaalde baan. Het is een soort uitstroommodel van onze school.’
Wanneer leerlingen op de Zonnebloemschool het speciale onderwijs hebben doorlopen, komt sinds een paar jaar dus het WAT!-huis in beeld.
‘Hier kunnen ze hun werkvaardigheden ontplooien, het is een springplank naar een samenleving waarin ze veel zelfredzamer kunnen leven. Een baan, een eigen inkomen; dat betekent veel voor een mens.’
Het oefenen van werkvaardigheden gebeurt niet alleen door in de winkel van WAT! te leren omgaan met klanten, de kassa en dingen produceren. Maar ook door daar het lokale bedrijfsleven inclusief hun vacatures te ontmoeten.

WAT! proberen
Reussing: ‘Werkgevers die op zoek zijn naar een medewerker kunnen zich bij WAT! melden via de website of door er langs te gaan. Met een WAT!-proberen-periode wordt een leerling geplaatst op de werkplek, zodat beide partijen kunnen kijken of er een klik is.’
Daar wordt nog geen salaris aan gekoppeld. ‘Zie het als een soort stage. We werken met het WAT!-heeft-u-ervoor-over-principe.’ Het zoeken naar een passende werkplek is bij deze leerlingen puur maatwerk. ‘We moeten echt heel zorgvuldig bekijken of iemand ergens op zijn plek zit. Dat is misschien even zoeken, maar het kan vaker dan je denkt.’
Daarvoor is wel een nauwe samenwerking met de werkgever nodig. Bij WAT! worden dan ook niet alleen de leerlingen begeleid, maar ook het bedrijf. ‘Het mooie is dat het WAT!-huis in het centrum van Emmeloord gevestigd is. Dat is dus een handige uitvalsbasis voor onze leerlingen en de stagebegeleiders zijn altijd (telefonisch) bereikbaar.’

‘Talent om te werken’
Steeds meer bedrijven weten WAT! nu ook te vinden, weet Reussing. ‘De Participatiewet stimuleert dit ook. Als mensen talent hebben om te werken, moet dat kunnen. Voor bedrijven levert dat een toelage op vanuit de overheid.’
Er zijn nu vanuit WAT! allerlei samenwerkingen met bedrijven in de polder. Bij Polderstaal bijvoorbeeld, Groothuisbouw, Steenbergen, Vijvermeester.nl en ook bij een garage op Urk. ‘Het zijn er te veel om op te noemen. Voor ons is het mooi om te zien hoe flexibel de meeste werkgevers zijn en hoe goed we met ze kunnen samenwerken.’
Er zijn leerlingen die werken bij de Hema of een kapper, er is een hoveniersgroepje dat bij Vakantiepark Eigen Wijze werkt. ‘En bij Jumbo Odink wordt er op woensdagochtend gespiegeld in de vorm van een begeleide stage. We hebben ook wel eens leerlingen gehad, die daar broodjes smeerden op de broodjesafdeling.’

Een waardevolle toevoeging
Werknemers via WAT! zijn volgens Reussing een waardevolle toevoeging voor een bedrijf. ‘Als werkgever krijg je ontzettend loyale, positieve mensen in je team. Als het traject uiteindelijk uitmondt in een echte baan, dan neemt de WerkCorporatie van de gemeente de begeleiding over.

Meer weten of een vacature aanbieden? Dat kan via watnop.nl of door te mailen naar stage@zonnebloemschool.nl.