Nienke Feddes, Bob Soetekouw, Jacqueline de Ruiter en Bert Schonewille
Nienke Feddes, Bob Soetekouw, Jacqueline de Ruiter en Bert Schonewille

Hoe kunnen we de Noordoostpolder nou op de kaart zetten als aantrekkelijke gemeente om in te wonen, werken en ook bezoeken? Die vraag stond centraal bij de vormgeving van het nieuwe gebiedsmarketingplan dat vorig jaar september werd vastgesteld door de gemeenteraad. Samenwerken, bleek het devies. ‘Want dit gebied maak je met elkaar’, zegt kwartiermaker Bert Schonewille.

De vorige promotiecampagne was volgens Schonewille nog te veel ‘een feestje van de gemeente’. ‘Het werd buiten het gemeentehuis niet breed omarmd. Dat wilden we nu anders doen’, legt hij uit.
Al sinds 2019 zitten daarom vertegenwoordigers van polderbedrijven en organisaties op het gebied van wonen, werken en recreëren daarom regelmatig bij elkaar om de gebiedsmarketing op poten te zetten. Drie pijlers die de polder uniek maken, waren daarbij belangrijk: ruimte, pionieren en erfgoed.

GEMAAKT beeldmerk

Gemaakt in dé Noordoostpolder
Vervolgens mochten alle reclamebureaus uit de polder meedenken over een campagne. Schonewille: ‘ComSi en Idésýn wonnen uiteindelijk met ‘Gemaakt in dé Noordoostpolder’. Hiermee kunnen we samen de Noordoostpolder goed op de kaart zetten, door te laten zien waar we trots op zijn.’
Op gemaaktindenoordoostpolder.nl is een toolbox te vinden voor bedrijven en organisaties die mee willen doen. Hierin zit een speciale promotietekst die kan worden gebruikt, kunnen ze een vlag bestellen, is een handleiding te vinden om de campagne handen en voeten te geven binnen je organisatie en een download van het beeldmerkpakket. ‘Er zijn nu al zo’n vijftig bedrijven ambassadeur van Gemaakt in de Noordoostpolder.’

CME
Zoals het Centrum Management Emmeloord (CME), waar Jacqueline de Ruiter als centrumcoördinator actief is. ‘Wij zijn van het begin af aan betrokken bij de nieuwe marketingstrategie.’
Juist dat samenwerken met allerlei betrokken partijen was voor De Ruiter een belangrijke reden om mee te doen. ‘We hebben veel verschillende bedrijven en organisaties die los van elkaar de polder promoten, zoals StEP, Visit Noordoostpolder en alle ondernemers. Maar we missen een overkoepelend orgaan dat al die organisaties en initiatieven met elkaar verbindt.’
Met de nieuwe gebiedsmarketing is dat compleet anders, stelt zij. Het resultaat? ‘Een campagne die heel goed bij ons past. Nuchter, met de voeten in de klei. Nu kunnen we samen uitdragen waar we trots op zijn en wordt dit duidelijk gecommuniceerd naar de verschillende doelgroepen.’

Netl
Nienke Feddes van evenementenlocatie en recreatiepark Netl bij Kraggenburg beaamt dat. Zij is net als De Ruiter een enthousiaste ambassadeur van Gemaakt in de Noordoostpolder. ‘Voorheen was het allemaal wat onoverzichtelijk voor toeristen die hiernaartoe kwamen. Alle recreatiebedrijven en organisaties maakten hun eigen vertaalslag van wat de polder zo bijzonder maakt. Maar een toerist wil gewoon weten wat hij waar kan vinden vanaf één plek.’
Ja, de polder is een bijzonder gebied. Maar niet alleen vanwege de geschiedenis, verzekert Feddes. ‘Er is letterlijk en figuurlijk ruimte en dat maakt de polder maakbaar. Hier is samenwerken heel gemakkelijk, dingen worden snel geregeld, de lijnen zijn kort. En er is hier een mentaliteit van: gewoon doen, niet afwachten. Dát wordt juist enorm gewaardeerd van buitenaf, dus dat moeten we meer laten zien.’

Innovatiecluster
Namens het Innovatiecluster Noordoostpolder, is Bob Soetekouw nauw betrokken geweest bij de nieuwe gebiedsmarketing. ‘Wij hebben voor nu en de toekomst namelijk genoeg medewerkers nodig in onze branche. Daarvoor is het belangrijk dat wij als polder uitstralen dat dit een aantrekkelijk gebied is om te wonen en te werken.’
Net als de andere betrokkenen, werd ook Soetekouw vanaf het begin van het proces steeds gevraagd om zijn mening. Als ambassadeur verwerkt hij de campagne op de site van het Innovatiecluster en ook bij Kampstaal en Kamplacon waar hij werkzaam is. ‘Bijvoorbeeld op onze vacaturepagina.’ ‘Prettig, want zo wordt het breed gedragen door iedereen.’

Wat hem betreft is de gemeente zelf nu ook aan zet, samen met de ondernemers in de Noordoostpolder. ‘Met elkaar moeten we ervoor zorgen dat het ook onder de bewoners bekend wordt.’