Ondernemer Centraal maart 2020

De oprichters van LuxeTenten in Emmeloord waren pioniers, zegt huidige eigenaar Ivo van der Vlis. “Hun dna zit in dit bedrijf.” Doelstellingen van Van der Vlis en mede-eigenaar Hans van der Wind zijn dat pioniersschap voort te zetten, ‘in vier jaar tijd vier keer zo groot’ te worden en wereldmarktleider te zijn.

LuxeTenten bestond in december 2019 tien jaar. “Terwijl glamping – luxueus kamperen – in de laatste zes, zeven jaar populair is geworden. Dat hadden de oprichters, Léon Juffermans en Patrick Damen, destijds goed gezien”, zegt Van der Vlis. Hij en Van der Wind namen het bedrijf vorig jaar mei over. “Voor die tijd hadden we al een analyse gemaakt. Het bedrijf was dusdanig goed opgebouwd, dat het al Europees marktleider was. Wij zagen dat niets ons belet om wereldmarktleider te worden.” Met een businessplan ter grootte van één A4’tje willen de ondernemers in vier jaar tijd ‘de wereld veroveren’ en van 1.000 naar 4.000 tenten per jaar gaan. Aan die beoogde groei liggen drie kernwaarden ten grondslag: ‘pioneering’, ‘reliability’ en ‘fun’. Van der Vlis licht toe hoe het personeel, verdeeld over de bouwstenen Merk, Commercie, Operatie, IT, HR en Finance, daar in ritmes van 100 dagen – kwartalen – in wordt meegenomen. “Per kwartaal benoemen we per bouwsteen wat we bereikt willen hebben en eens per twee weken wordt in een overleg van een uur met elkaar gedeeld hoe ver we zijn. Dat werkt heel stimulerend.

Expansie
Naast een verdriedubbeling van de interne organisatie, zijn er wereldwijd dertig agenten en dealers geworven. “Europa managen we vanuit Emmeloord en in elk land hebben we een agent voor de sales. We zijn aandeelhouder geworden van Tentmasters, waarmee we in Noord-Amerika de markt bewerken. Ook in Zuid-Afrika, de bakermat van de safaritent, en Tanzania hebben we agenten en showrooms. En in Singapore hebben we net een kantoor geopend van waaruit we heel Azië, Australië en de Pacific bedienen.” Alleen Zuid-Amerika is nog blanco,”maar dat is ons doel voor het komende jaar om daar de markt te openen”. Met de hele wereld als markt kan LuxeTenten het jaar rond leveren. Emmeloord blijft de uitvalsbasis: “Dit is logistiek een hele goede locatie: aan de A6, geografisch midden in Nederland en voor de wereldverovering een uur van Schiphol. Bovendien is de arbeidsmarkt hier niet oververhit en de mensen hebben de goede arbeidsmentaliteit. Ze weten van aanpakken”.

Nieuwbouw
De ondernemers zijn een samenwerking aangegaan met een interieurarchitect, waarvoor een nieuw pand wordt gebouwd naast LuxeTenten aan de Tinweg. “Daarin zijn we aandeelhouder. Op die manier groeit ook onze innovatie.” Daarnaast zijn ze aandeelhouder van het ontwerpbureau Ray Tensile Design in Eindhoven, gespecialiseerd in grote zeilstructuren voor festivals. “Zij gaan voor ons exclusieve nieuwe structuren ontwerpen.” Een aparte showroom bij LuxeTenten wordt speciaal ingericht voor het door de ondernemers overgenomen bedrijf Glamping Lodges uit Doetinchem. “Voor die lodges gaan we een eigen beleving creëren. Als leek denk je dat alle luxe tenten op elkaar lijken, maar daar zit een hele andere techniek achter. We zien dat er ook een andere klantengroep op afkomt.”

Mvo
Alles aan de luxe tenten is duurzaam, verzekert Van der Vlis. “Je kunt ze het jaar rond laten staan en ze zijn van een dusdanige kwaliteit dat ze zeker tien jaar meegaan. Bovendien gaat het om natuurlijke, verantwoorde materialen die geen footprint achterlaten. Daarnaast zijn we bezig ze off-grid te maken, dus volledig zelfvoorzienend. Dat is niet alleen commercieel heel handig, want je kunt ze overal neerzetten, maar het heeft ook geen impact op de natuur.” Verder hebben de ondernemers in het kader van maatschappelijk verantwoord ondernemen het meubelmaken uitgezet bij Concern voor Werk en Empatec. “We zouden het veel goedkoper in Oost-Europa kunnen laten maken. Maar we kiezen er bewust voor het hier te houden, want dit is prachtig werk voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.”

De ondernemers hebben tevens de ambitie binnen drie jaar de beste werkgever van Nederland te zijn. “Geen idee of we het gaan halen, maar we proberen al ruimte gevend, mensen te stimuleren en motiveren, zodat selffulfilling een mechanisme wordt. Hoe gaaf is het om de vrijheid te hebben je eigen ding te doen.” Alleen draagt het bedrijf dan een andere naam, “want we merken dat die niet meer goed matcht met onze wereldwijde ambitie”.

luxetenten.com

Goals

  • ‘De wereld veroveren’
  • Nieuwe naam die past bij wereldwijde ambitie
  • In 4 jaar van 1.000 naar 4.000 tenten
  • Beste werkgever van Nederland worden