Ondernemer Centraal december 2017

Jessica Klasen uit Emmeloord werkt via de WerkCorporatie bij Meester & De Lange Verzekeringen. Tot grote tevredenheid van beide kanten. “Het is niet anders dan bij een stage. Als de wil er van beide kanten is, gaat het als vanzelf”, zegt Peter Meester.

Het verzekeringskantoor is samen met Thijssen Makelaardij en Post Financieel & Hypotheek Advies gevestigd aan de Koningin Julianastraat 9 in Emmeloord. De drie kantoren versterken elkaar en bieden samen werk aan twaalf mensen. Ondanks de digitalisering vindt Meester het belangrijk een fysiek kantoor te hebben. “Een klant is geen nummer, hij wil een aanspreekpunt waar hij gewoon binnen kan lopen. Of als hij belt, wil hij dat er iemand opneemt die hem verder helpt. Wat wij verkopen is een tekst op papier, het is niet iets fysieks. Het heeft dus alles te maken met vertrouwen, klanten aan je binden door persoonlijk contact.” Dat sociale gezicht werkt ook door in de werksfeer. Dus toen Meester werd gevraagd iemand uit het cliëntenbestand van de WerkCorporatie in dienst te nemen, hoefde hij daar niet lang over na te denken. “Het past binnen onze organisatie en ik vind dat ik daarin als ondernemer ook een verantwoordelijkheid heb. Dat klinkt misschien beladen, maar zo ervaren we het niet. Vanaf dag 1 draait Jessica hier gewoon mee in het team.”

Meester nam via de WerkCorporatie al eerder een jongeman in dienst. “Dat beviel van beide kanten ook heel goed. Het is dat hij verhuisde, anders hadden we hem wel willen behouden. Maar hij heeft hier werkervaring opgedaan en kon dat gebruiken als een opstapje. Het voegde wat toe aan zijn cv.” Jessica kwam vier jaar geleden van school met een diploma voor administratief medewerker. Ze heeft sindsdien alleen tijdelijke functies gehad en was tussentijds afhankelijk van een uitkering. Ze vertelt: “Ik heb voornamelijk bij callcenters gewerkt. Ik heb niet kunnen laten zien wat ik verder nog kan en dat maakt het moeilijk bij sollicitaties. Het loopt er altijd op stuk dat je geen ervaring hebt”. Ze is dan ook blij met deze kans die haar via de WerkCorporatie geboden is. “De ervaring die ze bij callcenters heeft opgedaan, komt hier trouwens prima van pas”, zegt Meester. “Ze kan klanten heel goed telefonisch te woord staan en is daar ook heel vrij in. Ze doet voor ons het voorwerk, maakt afspraken met klanten en zorgt dat ze rapportages krijgen. Die extra handen kunnen we goed gebruiken en maakt dat we zichtbaar blijven bij onze klanten.”

De WerkCorporatie heeft cliënten in diverse beroepsgroepen en van alle niveaus, van ongeschoold tot hoog opgeleid. Meester kan het andere ondernemers aanbevelen via de WerkCorporatie iemand in dienst te nemen. “Zet je vooroordelen opzij en bekijk wie binnen je organisatie inpasbaar is. Ze werken met behoud van uitkering en via de WerkCorporatie wordt het hele traject gemonitord. Je hoeft er alleen wat energie in te steken om ze te begeleiden. Een A4’tje diploma en een cv zeggen ook niet alles. Je weet pas echt of mensen capabel zijn als ze een poos bij je werken. Gun ze die kans om het beste uit zichzelf te halen.”