Ondernemer Centraal maart 2017

,,Dit is voor ons de meest flexibele oplossing.’’ Dat zegt Pieter-Jan Venema over de verhuizing van zijn wervings- en selectiebureau naar een ruim kantoor in Emmeloord, zonder nieuw te hoeven bouwen. ,,Met dank aan de gemeente.’’

Voor de vestiging van een wervings- en selectiebureau voor hbo’ers en wo’ers lijkt de Noordoostpolder niet de meest logische plek. Maar wel voor Logisch Werving en Selectie, dat hier geworteld is. Na een functie als logistiek manager startte Venema in 2007 vanuit huis zijn eigen bemiddelingsbureau. Martin Dröge was in 2013 zijn eerste werknemer, momenteel bestaat het team uit vijf recruiters en Venema verwacht het komende jaar nog meer aan te nemen. Vanwege de expansie is het bedrijf eind februari verhuisd van een klein inpandig kantoor op het Ecopark naar een zelfstandig kantoor van 265 vierkante meter samen met Countus aan de Daalder. ,,Zelf hadden we niet aan die mogelijkheid gedacht’’, zegt Venema. ,,Wij keken in eerste instantie naar nieuwbouw, dus had de gemeente grond kunnen verkopen. Toch werden we door de gemeente geadviseerd ook eens naar deze leegstaande ruimte te kijken, wat we heel attent vonden. We zaten om ruimte te springen en hier konden we snel intrekken. Met een eigen entree en onze naam op de gevel is het een flinke stap voorwaarts.’’

Logisch Werving en Selectie bemiddelt alleen in vacatures op hbo- en wo-niveau die logistiek gerelateerd zijn. ,,Dat doen we heel stelselmatig, maar met veel passie en enthousiasme en dat werkt’’, zegt Venema. ,,We werven voor grote en kleine bedrijven in heel Nederland. We staan er zelf ook van te kijken welke bedrijven ons weten te vinden. Onze mentaliteit van aanpakken en doorpakken spreekt aan’’, merkt Dröge op. De juiste man op de juiste plek, betekent honderd procent tevredenheid aan beide zijden. ,,Ons doel is de ideale match. Wij worden er ook blij van als we na een paar maanden horen dat de samenwerking zowel voor de kandidaat als de opdrachtgever een feestje is’’, vertelt recruiter Mirjam Oldenburger.

Van de honderd sollicitanten kan er echter maar één aan de baan geholpen worden. Oldenburger vervolgt: ,,Die anderen willen we ook helpen door ze beter in de schijnwerpers te spelen bij een bedrijf waar ze graag willen werken’’. Venema vult aan: ,,’Geluk maak je zelf’ klinkt misschien vaag, maar dat is wel waar het om draait. Mensen hebben vaak meer mogelijkheden dan ze zelf kennen’’. Die mensgerichte aanpak is ook leidend voor Venema’s eigen organisatie. ,,Je kader is je budget dat je moet halen, maar hoe je dat doet mag je zelf inkleuren. Als je mensen de vrijheid geeft om daarin zoveel mogelijk zichzelf te zijn, doen ze hun werk omdat ze het leuk vinden, niet omdat het moet.’’ Toine Giessen beaamt: ,,Ik ben werknemer, maar het voelt als m’n eigen ding. Je vult het zelf in, maar wel binnen de normen en waarden van het bedrijf, want die zijn nodig om de kwaliteit te borgen. Iedereen heeft zo het gevoel voor zichzelf bezig te zijn, maar tevens een bijdrage te leveren aan het grotere geheel.’’