Twee ondernemers met een eigen kijk op het ondernemerschap en de wereld waarin zij ondernemen. Wat drijft hen? Waar zien ze kansen en hoe weten ze die te pakken? Welke moeilijkheden komen ze tegen en hoe bieden ze die het hoofd? In deze editie gaan we In gesprek met ondernemers Walter van Tenniglo en Jitha van Staveren over de veranderende autowereld.

 

Opvallend, jullie hebben ongeveer op hetzelfde moment een bedrijf overgenomen op ongeveer dezelfde leeftijd. Hoe was dat?
Walter: ‘Bij mij verliep dat heel gek. Ik wilde voor mezelf beginnen, ik werkte al jaren als General Manager van een internationale autohandel . Toen kwam Van der Heide in Emmeloord op mijn pad. De vorige eigenaar Wieberen wilde met pensioen en we spraken af dat ik het bedrijf in etappes zou overnemen. Pas per dit jaar zou ik dan volledig eigenaar zijn. Maar Wieberen overleed plots in 2017, heel kort nadat we alles officieel hadden getekend. Dus toen werd dat proces in samenspraak met de nabestaanden versneld en is er veel verandert bij Autobedrijf van der Heide.’

Jitha: ‘Bij mij ging het iets geleidelijker. Mijn opa is dit bedrijf begonnen, mijn vader nam het van hem over en ik was er al sinds 2010 werkzaam. Zo kon ik langzaam toegroeien naar de overname in 2016. Mijn vader is na al die jaren nog steeds mijn steun en toeverlaat. Hij is graag betrokken, hij heeft veel kennis en ervaring en is waardevol om gebruik van te maken.’

Dus allebei nog niet zo heel lang ondernemer en dan ook nog eens in branches die behoorlijk in beweging zijn. De transitie van fossiel naar schonere energiebronnen is actueler dan ooit.
Walter: ‘Dat klopt. Wij merken dat als autobedrijf enorm. Op dit moment is al meer dan 25 procent van de auto’s die we verkopen elektrisch. En de verwachting is dat elektrische auto’s 40 procent minder onderhoud nodig hebben dan auto’s die rijden op fossiele brandstoffen. Het sleutelen wordt minder. Daar moeten we ons nu al op voorbereiden.’

Jitha: ‘Daar zijn wij inderdaad ook al druk mee bezig. Autofabrikanten zetten meer in op elektrisch rijden. Dat maakt dat er de komende jaren meer vraag komt naar laden van auto’s onderweg. Niet iedereen kan namelijk thuis een laadpaal neerzetten bijvoorbeeld. Maar het is lastig in te schatten hoe snel die vraag zal toenemen.’

Hoe bereid je je daar dan toch op voor?
Jitha: ‘Door alvast goed onderzoek te doen naar de mogelijkheden. Hoe ontwikkelt de markt zich? Welke types klanten hebben we nu en straks? Op welke locaties kunnen wij straks laadpalen kwijt, waar is daar genoeg ruimte voor en de juiste infrastructuur beschikbaar? Zo weten we bijvoorbeeld dat het elektriciteitsnetwerk in Emmeloord op dit moment niet toereikend is voor laadpalen bij onze tankstations. De verwachting van de netbeheerder hiervoor is 2024. Dat is frustrerend, maar de uitdaging is zoeken naar een oplossing.’

Walter: ‘Wij omarmen ook alvast de transitie. Het personeel rijdt deels elektrisch, ons vervangend vervoer is deels elektrisch en in de werkplaats investeren we in trainingen en equipment. We hebben natuurlijk met Volkswagen een sterke fabrikant die achter ons staat. Die wijst ons de weg.’

 Maar, Walter, het lijkt me in jouw geval lastig om te weten dat er zoveel werk straks zal wegvallen.
Walter: ‘Nou, de dynamiek van die veranderingen vind ik best leuk. Er gebeurt iets. En dat moet ook. De auto is een van de grootste vervuilers op aarde. Daar mogen we best kritisch naar kijken met zijn allen.’

Jitha: ’Dat vind ik ook. Het is goed dat we hiermee bezig zijn, want de opwarming van de aarde is nou eenmaal een feit. En wij zijn daar ook als Van Staveren al een tijdje druk mee. Het autowassen gebeurt bij ons bijvoorbeeld meer en meer CO2-neutraal met makkelijk afbreekbare shampoos. Ons hoofdkantoor in Emmeloord heeft zonnepanelen, is van het gas af en we hebben een warmtepomp met eigen bron. We moeten ook niet vergeten dat er al duurzamere brandstoffen bij ons verkrijgbaar zijn, zoals de synthetische diesel HVO en het schonere GTL van Shell. De motoren in auto’s worden ook steeds zuiniger.’

Walter: ‘En doordat we weten dat het eraan zit te komen, kunnen we er nu al mee aan de slag. Daar ben je ook ondernemer voor, hè? Je kijkt goed naar de wensen van de markt en speelt daarop in.’

Hoe zien jullie bedrijven er over pakweg tien jaar dan uit, denken jullie?
Walter: ‘Er zullen meer auto’s geleased worden. Met onze eigen leasemaatschappij VDH Autolease spelen we hierop in. We gaan ons ook richten op het repareren van batterijen in auto’s, daar gaan we fors in investeren en ons personeel voor klaarstomen. We hebben ons het afgelopen jaar gespecialiseerd in het tunen van motoren en we willen deze activiteiten verder uitbreiden.’ Daarnaast willen we ons naast onze merken Volkswagen, Seat, Skoda en Cupra ook richten op het onderhoud van alle merken auto’s. Voor ons is het erg belangrijk dat onze klanten tevreden zijn, daarom besteden we veel aandacht aan onze processen en procedures. Naast de energietransitie is er door de gevolgen van corona momenteel 20 procent minder aanbod van gebruikte auto’s. Dus dat vraagt ook onze aandacht.’

Jitha: ‘Wij willen meer inspelen op het verblijf bij tankstations. Het laden van een auto duurt met tien tot dertig minuten toch langer dan wanneer je benzine, diesel of gas tankt. In de tussentijd kunnen klanten straks bij ons terecht voor goede koffie, ambachtelijke en lekkere producten en de zaken die je nodig hebt voor je auto. Daarom hebben we ook Jitha’s gelanceerd in juli, waarin we samenwerken met gepassioneerde partners. Hier zijn eerlijke, verse en ambachtelijke producten verkrijgbaar. Alles om de klanten te laten vertragen, uitrusten en misschien zelfs elkaar ontmoeten. De functie van het tankstation gaat veranderen.’

En waterstof? Zijn jullie daar nog mee bezig?
Walter: ‘Wij niet. Volkswagen gelooft niet in die techniek. Het is niet efficiënt genoeg, vinden zij.’

Jitha: ‘Wij kijken er wel naar, maar het is een heel kostbaar en energieslurpend proces. De techniek wordt al wel gebruikt in het zware transport en de industrie, maar voor personenauto’s staat het nog echt in de kinderschoenen. Dus ja, we kijken ernaar, maar het heeft nu geen prioriteit voor ons.’

Walter van Tenniglo (39). Met roots in Twente nam hij in 2017 Autobedrijf Van der Heide over in Emmeloord. Hij werkte daarvoor jaren als General Manager in de internationale autogroothandel. biedt hij een complete werkplaats voor onderhoud en reparaties. Met Van der Heide verkoopt hij auto’s en biedt hij een complete werkplaats voor onderhoud en reparaties. Met VDH Autolease biedt zowel zakelijke als private lease aan. Heeft ook nog een autobedrijf in Polen.


Jitha van Staveren (38). Sinds eind 2010 werkzaam in het familiebedrijf van haar vader Nico van Staveren. Nam het stokje in 2016 van hem over en exploiteert nu als eigenaar en algemeen directeur  36 tankstations op allerlei locaties in Nederland. In juli 2021 lanceerde ze Jitha’s aan de Randweg, waar goeie koffie en verse, ambachtelijke broodjes worden geserveerd.