Ondernemer Centraal juni 2019

Het gezegde ‘Wat van ver komt, is lekker’, past niet in een duurzame samenleving. Vereniging Flevofood is opgericht om de agrofoodsector, de verwerkende sector, foodservice, horeca en retail in Flevoland met elkaar te laten communiceren en een krachtige regionale voedselketen te vormen.

In plaatselijke supermarkten liggen sperzieboontjes uit een ander continent, terwijl dagelijks 750 vrachtwagens met voedselgerelateerde producten bestemd voor de export Noordoostpolder uit rijden. “Er is lokaal ook een markt en daar zouden we veel meer op in moeten springen”, zet Hugo Jongejan, bestuurslid van Flevofood. Als teler steekt hij de hand in eigen boezem. “Lokaal afzetten, betekent kleinere hoeveelheden en dat is logistiek een uitdaging. Maar er zijn voorbeelden dat het werkt, dus het moet hier ook kunnen.” Martin Topper, voorzitter van Flevofood, noemt een initiatief als Taskforce Korte Keten, waarmee korte ketens in Nederland in kaart worden gebracht. “Initiatieven die werken kun je kopiëren, zodat we het wiel niet twee keer hoeven uit te vinden.” Want met die achterliggende gedachte is Flevofood in december 2017 ontstaan. “Het initiatief komt bij de provincie en gemeentes vandaan. Zij hebben behoefte aan één aanspreekpunt waarmee ze de hele keten kunnen overzien. Het is natuurlijk zonde dat er overheidsgeld in veel projecten gaat die eigenlijk gerelateerd zijn. Noordoostpolder, Almere en Dronten zijn bijvoorbeeld alledrie bezig met tegengaan van verspilling. Met het geld dat zij daar afzonderlijk insteken, kun je stappen meer doen als je het bij elkaar legt.”

Flevofood wil een paraplu zijn voor de voedselvraagstukken binnen de provincie. We hebben als vereniging geen commercieel doel, maar willen een soort regisseur zijn in die keten.” Jongejan noemt als tastbare resultaten Lowlands en Floriade 2022. “Voor beide partijen zijn wij de gesprekspartner. Studenten van de Flevocampus inventariseren ook kennis voor ons. Hoe we die evenementen van voedsel uit de regio kunnen voorzien en dan gaat het om serieuze hoeveelheden.” Flevofood is verder benaderd door Koninklijke Horeca Nederland voor een inventarisatie van streekvoedsel. En doet mee in een pilot van Aldi supermarkten om ook streekproducten af te zetten.

Intern gericht is Flevofood een netwerk voor ondernemers uit de hele keten: agrariërs, voedselverwerkers, vervoerders, restauranthouders, cateraars en winkeliers. “We organiseren netwerkbijeenkomsten en foodtours binnen en buiten Flevoland om leden te laten zien wat er gebeurt met hun product. En intussen maak je kennis met dat bedrijf bij je om de hoek. Want dat valt ons vooral op, dat we vaak van bedrijven dichtbij niet weten wat ze doen en dezelfde producten ver weg afzetten of inkopen.” Ondernemers worden met die woorden aangemoedigd lid te worden van Flevofood. “Het biedt je mogelijkheden meer producten in de regio af te zetten. En des te meer leden, des te meer slagkracht we als vereniging hebben.”