Klaas Houwer (links) en Jeroen Beekman
Klaas Houwer (links) en Jeroen Beekman

Twee ondernemers met een eigen kijk op het ondernemerschap en de wereld waarin zij ondernemen. Wat drijft hen? Waar zien ze kansen en hoe weten ze die te pakken? Welke moeilijkheden komen ze tegen en hoe bieden ze die het hoofd? In deze editie gaan we In gesprek met Klaas Houwer en Jeroen Beekman.

Wat een tijd om een winkel te hebben, heren
Klaas: ‘Nou, zeg dat wel. De deuren zijn gesloten sinds 14 december. Dat blijft toch een vreemde gewaarwording.’
Jeroen: ‘Als winkelier -en zeker in de damesmode- wil je je klanten persoonlijk ontmoeten, dat is onze passie. Maar dat kan nu alleen maar grotendeels online.’

Hoe slaan jullie je er zakelijk doorheen?
Jeroen: ‘Wij hebben het geluk dat we al tien jaar een goedlopende webshop hebben. Van hieruit verkopen we onze damesmode door heel Nederland. Nu de winkels dicht zijn, is dat een groot voordeel.’
Klaas: ‘Wij hebben Click & Collect. Klanten kopen online en kunnen die bestelling in onze winkels afhalen. We merken dat veel mensen dat liever doen, dan de spullen thuis te laten bezorgen. Ze gunnen het de lokale ondernemer en ik denk dat ze het ook fijn vinden om er even uit te zijn. Het kan voor ons eigenlijk helemaal niet uit, maar je zorgt er wel voor dat je zichtbaar blijft en klantencontact houdt.’

Jullie humeur lijkt er niet onder te lijden. Sterker nog, Klaas, jij nam onlangs drie Hema’s over in Gelderland en knapte de winkel in Emmeloord grondig op.
Klaas (met een grijns): ‘Klopt, die herken je straks niet meer terug. Ondernemers zijn van nature positief. Ik geloof nog altijd in de fysieke retail, dus dit is een investering voor de toekomst. Online shoppen is mooi als aanvulling, maar een winkel waar je kunt rondsnuffelen blijft populair. Clicks & bricks, daar zit de kracht van de winkelier van nu.’
Jeroen: ‘Winkelen is een leuke vrijetijdsbesteding. Zeker nu de Lange Nering zo mooi is opgeknapt. Als corona straks achter de rug is, plukken we daar de vruchten van. En in de polder zijn we toch nuchter. We zetten er de schouders onder, ondanks deze tegenslag. Wat ook helpt, is de steun die we ervaren van onze klanten.’
Klaas: ‘Ik krijg net een berichtje dat een klant een taart heeft bezorgd in een van onze winkels. Als hart onder de riem.’
Jeroen: ‘Ja mooi is dat, hè? Wij hebben ook al zoveel cadeautjes gekregen. Hartverwarmend.’

Hoe zien de dagen er nu uit in jullie winkels?
Klaas: ‘Een deel van het personeel komt elke dag naar de zaak. Op die manier proberen we contact te houden met elkaar en met de klanten die bellen of bestellingen komen afhalen. En er is altijd wel wat te doen; opruimen, schoonmaken, de schappen inruimen.’
Jeroen: ‘Er moeten bestellingen bij elkaar worden gezocht én de nieuwe collecties komen ook weer binnen. Eén van ons gaat coronaproof op inkoop. En ik moet zeggen: de merken hebben hele mooie dingen gemaakt dit keer. Ze hebben echt niet op safe gespeeld door corona. Dus als we straks weer open mogen, liggen onze winkels vol met prachtige, nieuwe items.’
Klaas: ‘We houden het contact met ons personeel ook warm door zeker eens in de twee weken een nieuwsbrief rond te sturen. Vooral in het begin waren mensen toch bang dat hun baan op de tocht stond. Ik wil ze graag laten zien wat we doen, hoe we het doen en daarmee ook vertrouwen uitstralen. We redden het wel.’

Daar heb jij ook vertrouwen in, Jeroen?
Jeroen: ‘Jazeker. Maar dat wil niet zeggen dat het niet pittig is en dat ik er soms wel eens van wakker lig. (Lachend) Ik ben nog nooit zo druk geweest voor zo weinig omzet. Hopelijk gaan we snel weer open, uiterlijk in april. Als het nog veel langer duurt, dan word ik wel een beetje chagrijnig, denk ik. Kijk, Klaas en ik hebben allebei bedrijven die al een tijdje meedraaien, maar er zijn natuurlijk ook veel ondernemers die nog niet zoveel spek op de botten hebben. Daar maak ik me wel zorgen om. Ik denk dat we ondanks de steunmaatregelen van de overheid toch over een tijdje veel faillissementen en winkelsluitingen zullen zien.’

Zijn jullie bedrijven veranderd door corona?
Klaas: ‘Zeker weten. We moesten weer even terug naar de basis en met een andere bril naar onze eigen onderneming kijken. Daardoor hebben we bepaalde bedrijfsprocessen aangepast.’
Jeroen: ‘Ja, bij ons hebben we de bedrijfsprocessen ook eens onder de loep genomen en hier en daar wat strakker georganiseerd. Daar was nu wat meer ruimte voor.’

Klaas Houwer (51). Geboren ondernemer, maar nam eerste bedrijf over in 1997. Heeft als franchisenemer van de Hema acht winkels in Flevoland, Friesland en Gelderland.

Jeroen Beekman (47). Ook ondernemer sinds geboorte, maar nam het familiebedrijf van zijn vader over in 2002. Heeft naast een grote webshop in damesmode, zes 
kledingwinkels in Emmeloord, Kampen, Barneveld, 
Hoorn, Leeuwarden en Haarlem.