Ondernemer Centraal september 2018Ronald Pastijn is het liefst met z'n werk bezig (eigen foto)

“Wij willen met ons product naar andere continenten? Maar hoe doe je dat?” Ronald Pastijn legde zijn vraag neer tijdens de Business Voice en heeft nu voet aan de grond in Amerika.

Ronald Pastijn is begin augustus net terug uit Costa Rica. “Ik ben daar twee weken geweest om een dealerschap af te sluiten en de eerste ProNano Truckwash te openen.” Twee maanden eerder deed hij mee aan de Business Voice die de gemeente organiseerde tijdens de Week van de Ondernemer. Ondernemers konden daar in een korte pitch hun groeiambitie voorleggen aan een team van gedreven coaches. “Ik stapte er blanco in, had geen idee wat het op zou leveren.” René van Amersfoort van vABC draaide vervolgens zijn stoel. Pastijn: “Exporteren binnen Europa deden we al, maar we willen ook overzee. René heeft daar ervaring mee en hij heeft de connecties. Drie weken later hadden we ons eerste gesprek en daarna volgden er meer. Wij verstaan elkaar en hij heeft veel nuttige tips gegeven”.

Pastijn is twintig jaar eigenaar en restaurateur van ‘Classic Cars’ in Emmeloord geweest. “Dat is een hele aparte doelgroep. Mensen met een oldtimer willen het beste van het beste op hun voertuig en geen krassen. Daarom ben ik mijn eigen shampoo gaan ontwerpen op basis van nanotechnologie.” Vervolgens verschoof de focus van de onderneming aan de Produktieweg van oldtimer-restauratie naar carwash-specialist. ProNano maakt in eigen beheer zo’n 19 producten, variërend van shampoo’s tot waxen. De producten hebben in Nederland hun weg gevonden naar diverse car- en truckwashcenters en cardetailers. Daarnaast zijn er dealers in West-Europa en Scandinavië en sinds kort dus ook in Costa Rica en Texas. “De opdrachten stromen binnen, maar dat baart me tegelijkertijd ook wel een beetje zorgen. Ik heb altijd een bedrijf gerund, maar niet op dit niveau. Daarom ben ik blij met iemand als René die me op de achtergrond bijstuurt.”

Van Amersfoort vertelt over zijn motivatie om als coach deel te nemen aan Business Voice: “Ik kende het concept niet, maar als je mij vraagt of ik kennis wil delen, zeg ik altijd ‘ja’, want ik krijg daar zelf ook energie van. Ik ben een visionair en hou ervan om dingen anders te benaderen.” Het verhaal en de persoon van Pastijn spraken hem aan. “Hij is een man van de praktijk, zijn hart en passie zitten helemaal in het bedrijf. Ik merkte aan hem dat hij behoefte had aan iemand die op een wat theoretischer niveau met hem kon sparren hoe hij nu verder moest.” Volgende stap in het groeiproces van ProNano is een groter pand op een beter te bereiken locatie. “Daar gaan onze gesprekken nu over, want zo Ronald nu werkt, kan gewoon niet langer. Hij heeft veel meer ruimte nodig”.

Tijdens de Business Voice wierp Van Amersfoort 
zich tevens op als coach van Stephanie Boons en Sharien Van Arendonk. “Zij hadden een vraag over opleiden in combinatie met het bedrijfsleven. Dat sloot naadloos aan bij wat ons bedrijf al doet, dus ik was vastbesloten om hen te gaan coachen.” Van Amersfoort draaide meteen, hield de andere stoelen tegen en wist de dames van zijn gelijk te overtuigen. De vrouwen, met allebei een achtergrond in het onderwijs, hadden een idee om het bedrijfsleven en het onderwijs in Noordoostpolder aan elkaar te verbinden. “Maar tot Business Voice was het nog maar een idee”, vertellen ze. “Sinds René ons coacht hebben we echte stappen gezet.” En inmiddels is hun bedrijf ‘SoS Werkt!’ gestart.

Van Amersfoort vindt het concept Business Voice geslaagd. “De coaching is vrijblijvend, maar ik vond het ook ontzettend leuk om mee te doen. Ik leer er zelf ook weer heel veel van.”