• Wat: REUS marketing
  • Wie: Marc Reussing (27)
  • Sinds: 1 januari 2020
  • Website: reus.marketing
Marc Reussing (eigen foto)

Marc Reussing (eigen foto)

Wie ben je?  
‘Marc Reussing, geboren en getogen in Emmeloord. Ik ben marketingspecialist en heb mijn eigen marketing- en communicatiebureau in het centrum van Emmeloord. Daarnaast ben ik mede-eigenaar van twee andere bedrijven. Om te ontspannen voetbal ik, ik speel al heel wat jaartjes in het eerste van Flevoboys.’

Een druk leven dus. Wat is daarin onmisbaar voor jou als ondernemer? 
‘Nieuwe projecten, daar doe ik het goed op. Daar heb je er gelukkig veel van bij een marketing- en communicatiebureau. Ik hou niet van repeterende werkzaamheden, dan gaat bij mij de scherpte eraf. Wat trouwens ook onmisbaar is, is de steun van mijn vriendin. Het is fijn dat ze me ’s avonds nog even mijn gang laat gaan als ik administratie moet doen of op zaterdagochtend toch nog iets moet afmaken.’

Waarom ben je voor jezelf begonnen? 
‘Ik ben iemand met veel ideeën en ik ben aardig eigenwijs. Het liefst voer ik mijn ideeën zelf uit. Dat kan binnen mijn eigen onderneming. Ik hou trouwens wel van de samenwerking met opdrachtgevers, om ergens echt een coproductie van te maken. Waar ik energie van krijg, is dat we vooruit mogen denken en ideeën mogen opperen als we denken dat het met een idee van een opdrachtgever nog beter kan. En natuurlijk als er vervolgens resultaat wordt behaald door ons werk.’

Hoe ziet je werkdag eruit? 
‘Ik woon op steenworp afstand van mijn kantoor en begin meestal om half 8. Ik beantwoord wat mailtjes en werk aanvragen weg. Om 8.00 uur komt de rest. Ik heb twee medewerkers in dienst en maak gebruik van een flexibele schil van freelancers. De dag vult zich met briefings maken, campagnes inrichten en blogs of teksten schrijven voor websites. Vaak ben ik ook ten minste één keer per dag bij een klant, bijvoorbeeld om een presentatie te geven over een nieuwe website of logo. Aan het eind van de dag maak ik nog wat offertes en gooi ik een paar facturen eruit.’

Waar komt jouw ondernemersgeest vandaan? 
‘Ondernemen heb ik van huis uit meegekregen. Mijn moeder is eigenaar van een verloskundigenpraktijk en kraamzorgorganisatie. Aan haar kant van de familie zitten veel ondernemers, bijvoorbeeld in de bouwsector. En mijn pake had een eigen vrachtschip. Mijn vader staat dan misschien niet ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, maar als directeur-bestuurder van een school voor speciaal onderwijs vind ik hem heel ondernemend. Bij hen zag ik de vrijheid van het ondernemerschap, de mogelijkheid om zelf keuzes te maken. Dat wilde ik ook.’

Waarom droom jij van als het gaat om je bedrijf? 
‘Ik zou het heel mooi vinden als ik binnen of buiten mijn onderneming iets kan opzetten dat maatschappelijke impact heeft. Dat ik mensen kan helpen die het moeilijk hebben. Hoe dat er precies uit gaat zien, weet ik nog niet. Maar denk bijvoorbeeld aan het creëren van een arbeidsplek voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Het hoeft niet groots te zijn, maar op die manier zou ik wel graag mijn impact vergroten.’