Ondernemer Centraal december 2016


,,Lelystad Airport is de best bereikbare luchthaven van Nederland, een unique selling point’’, zegt directeur Erik Lagerweij (l). ,,Als je je regio dan ook nog kunt verbinden aan de branding van Schiphol, ben je spekkoper’’, vult gedeputeerde Jan-Nico Appelman aan.

Om Schiphol te ontlasten worden met ingang van april 2018 vakantievluchten binnen Europa verplaatst naar Lelystad Airport. De luchthaven van Lelystad groeit daardoor binnen een kwart eeuw uit tot tweede van Nederland. ,,Daar profiteert de hele regio van’’, zegt Appelman. ,,Overal waar een luchthaven zich ontwikkelt, zie je de economie veranderen. Ondernemers kunnen alvast nadenken over de kansen die dat met zich meebrengt. Het is niet alleen de luchthaven van Lelystad, maar ook van omliggende plaatsen als Almere, Zwolle en Emmeloord.’’

Bij de aanbesteding van de verlenging van de landingsbaan en de bouw van de terminal voor het vakantievliegverkeer is bedongen dat een aanzienlijk deel van de werkgelegenheid binnen een straal van veertig kilometer landt. ,,Terecht’’, zegt Lagerweij, ,,de omgeving heeft de lasten, dan ook de lusten’’. De meerderheid van de Flevolanders is voor uitbreiding van de luchthaven. ,,Er wordt duidelijk veel waarde gehecht aan de werkgelegenheid.’’ Dat gegeven samen met de arbeidsmentaliteit, maakt dat bedrijven graag werknemers uit de regio aantrekken: ,,Er zijn hier veel werkwilligen, met goede normen en waarden’’.

De huidige luchthaven biedt werk aan 374 personen. Als de uitbreiding compleet is, wordt er uitgegaan van 2.500 fte. Dat aantal betreft onder meer de crew van de luchtvaartmaatschappijen, passagiersafhandeling, beveiliging, horeca, schoonmaak en vliegtuigonderhoud. Wat betreft indirecte werkgelegenheid (toeleveranciers) wordt uitgegaan van 500 fte. De provincie en de gemeenten Lelystad en Almere ontwikkelen gezamenlijk een bedrijventerrein tegenover Lelystad Airport, wat tevens een impuls voor de werkgelegenheid betekent.

Op Lelystad Airport zijn veel bedrijven op het gebied van onderhoud, reparatie en revisie van vliegtuigen gevestigd, het zogeheten MRO-cluster. Appelman legt hier een directe link met bedrijvigheid in 
Noordoostpolder. “In vliegtuigen wordt veel gewerkt met composietmateriaal. De ontwikkeling en het testen van die kennis gebeurt in Marknesse bij de NLR en Compoworld, dus daar gaan verbindingen ontstaan.’’ De vestiging van (MRO-)bedrijven heeft ook betekenis voor het onderwijs in de regio. ,,Stichting SCALA kijkt samen met overheden, de luchthaven en het onderwijs naar de vraag en het scholingsniveau van personeel. Daar zijn ook de ROC’s bij betrokken.’’

De recreatieve sector in de regio kan eveneens profiteren van de uitbreiding van Lelystad Airport. In 2029 – of eerder gezien de huidige snelle groei van het luchtverkeer in Nederland – is er sprake van 25.000 vliegbewegingen. Dat betekent een dagelijkse instroom van gemiddeld 10.000 mensen. ,,Er wordt nagedacht over arrangementen om een substantieel deel van die toestromende toeristen ook hier in de regio te laten verblijven. Dan werkt Lelystad Airport ook op langere termijn door als vliegwiel voor de Flevolandse economie’’, besluit Appelman.

www.lelystadairport.nl