foto: mhpublicaties.nl

Henry Dekker (l) adverteert alleen nog online (foto: mhpublicaties.nl)

20.000 flyers huis-aan-huis laten verspreiden en tien reacties krijgen. Henry Dekker is er wel klaar mee. Hij richt zich voortaan op online marketing.

Een entree als een foyer, zitjes waar mensen socializen en koffie drinken, muziek op de achtergrond. Wie bij Fit Fun Health & Racketclub in Emmeloord naar binnenstapt, waant zich niet meteen in een sportschool. ,,Dit is de sfeer die onze doelgroep aanspreekt’’, weet manager Connie Jongejan, ,,maar dat kun je niet overbrengen via de telefoon. Daarvoor moeten mensen zelf komen kijken’’. Communicatie via de voordeur is echter ‘opgedroogd’, volgens eigenaar Dekker: ,,Vroeger kwamen er per dag wel tien mensen spontaan binnenlopen voor informatie. De laatste zes jaar waren dat er twee per week’’. Ook aankondigingen van extra activiteiten of open dagen zetten mensen niet meer in beweging, beamen de twee.

Dekker hechtte aan adverteren via kranten en flyers. ,,Ik ben een digibeet, maar advertenties snapte ik wel. Daar heb ik lang aan vastgehouden.’’ Toen genoemde flyeractie echter mislukte, gooide Dekker in mei vorig jaar rigoureus het roer om. ,,Ik ben in zee gegaan met een online marketingbureau dat zich volledig op fitness richt. Met de rest zijn we gestopt, want het kost wel geld.’’ Maar het heeft ook wat opgeleverd. Jongejan: ,,We hadden al wel een facebookpagina en website, maar daar moet het publiek uit zichzelf naartoe gaan. Het marketingbureau creëert verkeer door mensen naar die pagina te lokken. Er wordt op geklikt en mensen vullen contactformulieren in’’.

Positief nevenverschijnsel is dat er geen pieken meer zijn in aanmeldingen. Dekker: ,,Vroeger
had je pieken in januari als gevolg van goede voornemens en in september en oktober nadat mensen op vakantie waren geweest. Wij plaatsten in de zomer ook nooit advertenties, want dat vonden we weggegooid geld. Maar met structureel online marketing worden mensen ook in de zomer benaderd en daar werkt het wel! Mensen zien de online advertentie, worden geprikkeld en nemen contact op’’.

Online marketing is doelgericht, vervolgt Dekker. ,,Ze schieten niet met hagel op de markt. Iedere campagne heeft een bepaalde doelgroep – een leeftijdscategorie en dames of heren – en een bepaalde regio.’’ Jongejan vult aan: ,,Wij bepalen mee welke campagnes er opgezet moeten worden en wie daarmee bereikt moeten worden. Interactie wordt uitgelokt en is bovendien meetbaar. Er wordt bijvoorbeeld bijgehouden en vermeld hoeveel plaatsen er nog beschikbaar zijn en dat triggert mensen toch’’.

Het effect van de online marketing moest intern ook landen. ,,Wij moesten anders gaan denken. Mensen die online binnenkomen moet je voorrang geven. Als je over drie dagen pas reageert, dan ben je ze kwijt. We hebben een in-house training gehad hoe daar mee om te gaan, hoe maak je contact, hoe nodig je ze uit. Als je daar bedreven in wordt, dan zie je een stijgende lijn’’, aldus Jongejan.

Dekker besluit: ,,Wij kwamen er gelukkig op tijd achter dat we ons meer moesten richten op online. In onze branche is een verloop van veertig procent heel normaal. Dat betekent dat je heel veel leden moet inschrijven om gelijk te blijven. Ik kan me niet voorstellen dat andere branches niet dezelfde problemen hebben’’.