Ondernemer Centraal september 2016

,,Meeliften op de hausse van ondergrondse containers.” Zo verklaart Denise van Wieren de ontwikkeling en het succes van de wascontainer van AW Materieel uit Emmeloord. Het bedrijf heeft er de X-over Innovation Award 2016 van Kennispoort mee gewonnen en er gaat letterlijk een wereld open.

AW Materieel startte elf jaar geleden vanuit ‘een kamer aan huis’ aan de Espelerlaan in Emmeloord met de verhuur van drie vuilniswagens, nu rijden er 27 rond met het groengrijze logo. Gert-Jan van Wieren heeft zich bewust gespecialiseerd in voertuigen gericht op reiniging en recycling. Mede reden waarom het zich uitdijende bedrijf zes jaar geleden neerstreek op het Ecopark in Emmeloord. ,,Op een gegeven moment loop je tegen een fase aan dat je de klanten iets wilt laten zien’’, licht Denise van Wieren toe, ,,bovendien deden we naast reparaties van onze eigen wagens ook steeds meer reparaties voor derden, dus hadden we behoefte aan bedrijfsruimte. Dat we ons hier op het Ecopark konden vestigen, past prima bij onze visie op duurzaamheid’’.

Naast verhuur en reparatie van reinigingswagens ontwikkelt en bouwt AW Materieel (reinigings)machines. Dat vereist vaak maatwerk. De door het bedrijf ontwikkelde en door Kennispoort bekroonde wascontainer past in principe op een standaard kraanhaakwagen, maar niet iedere opdracht is standaard. ,,In de binnenstad van Amsterdam bijvoorbeeld kunnen ze alleen maar met een smalspoor vrachtwagen terecht, dus hebben we daar een smalle wascontainer voor ontwikkeld.’’

AW Materieel sprong drie jaar geleden in op de vraag naar een machine voor het reinigen van ondergrondse vuilcontainers. De ontwikkeling van de machine had alles in zich voor de winst van de crossover innovation award. Zo werkt AW Materieel nauw samen met bedrijven uit andere sectoren uit de omgeving en met het onderwijs. ,,Jan Jaap kwam hier binnen als student van Windesheim. Samen met Gert-Jan ontwierp en tekende hij de wascontainer en hij is nu een vaste medewerker van ons.’’ Ook voor verkennen van de markt doet AW Materieel een beroep op studenten. Inmiddels zijn er wascontainers geleverd aan Scandinavië en zijn er contacten gelegd in Frankrijk. ,,Best mogelijk dat er meer landen in Europa of in Azië zijn met ondergrondse vuilcontainers. Dat willen we laten uitzoeken.’’

Dat de innovatie buitenlandpotentie heeft, speelde tevens mee voor de winst van de trofee. ,,Juist omdat we de buitenlandse markt op wilden, maar niet wisten hoe dat aan te pakken, kwamen wij bij Kennispoort terecht. Kennispoort heeft aangesloten adviseurs op diverse terreinen met veel praktijkervaring. Onze buitenlandadviseur komt eens in de twee maanden langs en dan sparren we over welke stappen we kunnen zetten. Hij beschikt bovendien over een gigantisch netwerk, wat ons ook weer directe contacten heeft opgeleverd.’’

De ondernemers raden ieder ander bedrijf, dat wil innoveren en de buitenlandse markt op wil, aan om contact te leggen met Kennispoort. ,,Die award is bovendien mooi meegenomen. Het is een stukje erkenning, je krijgt media-aandacht en het opent deuren. In ons geval hoeven we minder uit te leggen voor het financieren van onze uitbreiding.’’ Die is nodig, want het bedrijf dat inmiddels werk biedt aan elf mensen kampt met chronisch ruimtegebrek.

www.awmaterieel.nl