Ondernemer Centraal september 2017

Vorig jaar won ze met haar merk La Mysore een internationale Beauty Award. Dit jaar werd ze Flevolandse zakenvrouw van het jaar. De geboren Iraanse Mitra Lagrand promoot Emmeloord met haar producten.

Op ieder huidverzorgingsproduct van La Mysore Cosmetics staat Emmeloord als vestigingsplaats. Lagrand begon zeven jaar geleden haar eigen schoonheidssalon aan huis en introduceerde een kruiden- concept gebaseerd op de kruidenkennis uit haar geboorteland. „Mijn grootvader had een eigen kruidenhuis en mijn moeder werkte in de beautybranche, dus ik heb de kennis van huis uit meegekregen. Daarnaast heb ik in Iran kruidengeneeskunde en kruiden in cosmetica gestudeerd en later in Nederland opleidingen voor schoonheids- specialist en dermatologie voor schoonheidsspecialisten gevolgd. Haar concept trok de aandacht van vakbladen en er kwam zoveel vraag naar dat Lagrand in 2012 besloot haar eigen beautylijn op te zetten.

La Mysore won uit 900 inzendingen de Beauty Award for Best Organic Product 2015 en stond tijdens de uitreiking naast merken als Dior, Chanel en Estée Lauder. Het product dat La Mysore inzond heeft het Ecocert-keurmerk, wat staat voor natuurlijke ingrediënten en biologische teelt. Lagrand hecht er tevens aan dat de verpakkingen biologisch afbreekbaar zijn. Wat de jury ook meewoog is dat ze voor de westerse wereld ongebruikelijke ingrediënten als vijgen en dadels in haar producten verwerkt en dat de crèmes en serums onderling te combineren zijn. „Zo kan de klant zelf heel eenvoudig met vier basisproducten acht verschillende toepassingen maken”, licht Lagrand toe. Maatschappelijk verantwoord ondernemen telde mee bij de toekenning van de titel Flevolandse zakenvrouw. Naast een duurzaam en financieel gezond bedrijf, is La Mysore sociaal betrokken door onder meer verwendagen voor vrouwen met kanker te organiseren. Lagrand blijft tevens vernieuwen. Zo wil ze zich specialiseren in natuurgeneeskunde waardoor ze huidproblemen van binnenuit kan aanpakken. Als gediplomeerd master parfumeur wil ze daarnaast een parfum ontwikkelen voor dementerenden. „Geuren roepen net als smaken en geluiden herinneringen op. Maar voor het ontwikkelen van een parfum is onderzoek nodig en daarvoor wil ik graag samenwerken met een zorggroep hier in de Noordoostpolder.”

Lagrand is blij met beide awards. „Het zijn bevestigingen dat ik goed bezig ben, maar ook dat ik mijn gevoel moet blijven volgen. Iedereen vond dat ik heel gek bezig was, omdat ik tijdens de economische crisis een bedrijf begon en dan ook nog eens als buitenlandse. Maar als je doorzettingsvermogen en passie voor je werk hebt, dan maakt het hier niet uit of je een Nederlander of een buitenlander bent. Dan kun je er succes uithalen.’’ Ze hoopt dat de awards haar ook in de kijker spelen bij andere polderbedrijven. „Door samen te werken kun je elkaar versterken en als het een succes wordt – zoals bijvoorbeeld met een parfum voor dementerenden – dan is het ontwikkeld ín Emmeloord!’’