Ondernemer Centraal juni 2019

“Toen we overwogen ons hier te vestigen, had de accountmanager van de gemeente het al over de saamhorigheid die hier heerst”, vertelt Michiel van Buuren van INCA Techniek in Emmeloord. “Die hebben we leren kennen! Vooral toen we met ons plan kwamen voor reparatie van de Stint bolderwagen.”

INCA Techniek bergt honderd jaar historie op het gebied van revalidatietechniek. Het bedrijf uit Bergambacht is in 2012 samengegaan met ‘Herenwal service’ uit Oudehaske en staat onder leiding van broer en zus Michiel en Marina van Buuren. INCA Techniek heeft naam als producent van scootmobielen in een nichemarkt. Snellere en veilige modellen die bovendien meer gewicht kunnen dragen, gericht op onder meer obesitaspatiënten en vervoer van kinderen. In 2017 verplaatsten de ondernemers hun bedrijf naar de Traktieweg in Emmeloord. “Vanwege de centrale ligging”, licht Michiel toe, “hier in de fabriek kunnen we bovendien veel meer doen aan prototyping. Er helemaal induiken om te kijken of het haalbaar is, of het wegtechnisch kan en of het überhaupt de weg op mag. Onze focus ligt breder dan alleen voertuigen voor mensen met een lichamelijke beperking.”

De ondernemers willen de omvang van hun bedrijf echter bewust beperkt houden. “De truc is samenwerking met bedrijven in je naaste omgeving en die hebben we hier.” In samenwerking met bedrijven als Suplacon en AES, heeft INCA Techniek de scootmobiel NEON ontwikkeld. “We wilden een uitermate duurzaam product, maar het moest er ook gaaf uitzien. Dan ga je eens bij elkaar kijken: ‘Wat vind jij duurzaam en werk je wel duurzaam?’ Want je kunt nog zo’n duurzaam product ontwikkelen, maar als je zelf niet duurzaam bezig bent, dan ben je ongeloofwaardig.” De elektrische scootmobiel is helemaal van staal. “Bij schade hoef je geen plastic te vervangen. Dit gaat naar de autospuiter en die repareert. Het enige plastic onderdeel is de recyclebare behuizing van de display en ook die is hier in Emmeloord vervaardigd, door TMB 3d printing.”

Van Buuren spreekt van ‘een gemoedelijke samenwerking’ die het hem ook mogelijk maakt zich voor te kunnen bereiden op eventuele reparaties van de bolderwagens. “We zijn nog in afwachting van officiële vrijgave van diverse instanties.” Maar ook zonder die garantie kreeg hij meteen alle support toen hij zijn plan in de buurt voorlegde om gezamenlijk bolderwagens te gaan repareren. “Iedereen voelt het maatschappelijk belang. Er heerst hier echt een sfeer van: ‘We kunnen het met z’n allen en gaan ervoor!’”