Ondernemer Centraal maart 2018

Heftruckcentrum Post uit Kampen verhuist naar de Schelling in Emmeloord. „Daar past onze schets voor uitbreiding vrijwel 1-op-1 in”, zegt directeur Stefan Davids (r) over de keuze voor een bestaand bedrijfspand. „Bovendien is het een mooie zichtlocatie langs de A6.”

Stefan Davids en zijn compagnon Kees van der Sar wonen in Nagele en meer dan de helft van hun 21 werknemers komt uit de Noordoostpolder. Toch was dat niet de directe reden om het heftruckcentrum naar Emmeloord te verplaatsen. „Het bedrijf is al zestig jaar gevestigd in Kampen. Er is geen Post meer aan verbonden, maar een sterke naam en vestiging moet je eigenlijk niet willen veranderen.” Het oorspronkelijke mechanisatiebedrijf, dat van werktuig- en machinehandel verder specialiseerde naar heftruckcentrum, kampt echter met ruimtegebrek.
In eerste instantie wilden de eigenaren in Kampen nieuw bouwen. „Maar toen dat niet lukte, hebben we de schets aan de kant gelegd. Tót we dit pand in Emmeloord tegenkwamen.” Post kan daar vooruit en ook de hoogte in. „De paternosterkast voor onderdelen gaan we naar 8,15 meter hoogte brengen. Zo kunnen we ons hele magazijn op tien vierkante meter kwijt.” Hoogte is ook van belang voor de werkplaats. „Met bovenloopkranen kunnen we veel efficiënter en veiliger werken. Bijvoorbeeld het wisselen van masten op heftrucks kan inpandig gebeuren en met veel minder handelingen.

” 

Heftruckcentrum Post is gespecialiseerd in intern transport. Het bedrijf verkoopt, verhuurt en repareert heftrucks, warehouse machines en verreikers, nieuw en gereviseerd, van palletwagens en kooiapen tot trucks met een hefvermogen van zestien ton. Daarnaast bouwt Post trucks om naar de wensen van de klant. Circa dertig procent van de markt die het bedrijf bedient betreft de agrarische sector. „We proberen de heftrucks meerwaarde te geven voor de klant. Kees en ik hebben bovendien allebei een achtergrond in de agrarische sector. We denken graag mee en weten waar we op moeten letten qua details.” Speciaal voor de tuinbouwsector heeft Post de VTerra ontwikkeld. „Een Yale driewielheftruck bouwen we om tot een ruwterreinheftruck met brede banden. Hiermee kan over worteldoek gereden worden zonder dat de potplanten omvallen.” Voor een boomkwekerij heeft Post een spuitmachine ontwikkeld die eenvoudig aan een heftruck kan worden gekoppeld en wordt aangedreven door de batterij van de heftruck.

Daarnaast is Post leverancier van de Vegniek vooroverkantelaar voor kuubskisten, die aan een heftruck of tractor wordt gemonteerd. „Erik van der Vegt van Vegniek uit Luttelgeest heeft het prototype ontwikkeld en wij hebben die samen met hem doorontwikkeld. De kantelaar klemt een kist rondom, maar niet aan de zijkant. Je kunt dus makkelijk een kist pakken die tussen andere staat, omdat je geen vrije ruimte aan de zijkant nodig hebt.” Voor constructiewerk werkt Post samen met polderbedrijven als MC-tech uit Nagele en Van Hees Machinery uit Ens. AP Machinebouw uit Rutten levert veegmachines en kuilsnijders. Ideaal in combinatie met een heftruck, stelt Davids. „Met één batterijlading kun je meerdere keren de koeien voeren. Vooral op een erf is een heftruck ideaal, want hij is veel wendbaarder en dus sneller dan een tractor. Als je geld wilt besparen, moet je elektrisch rijden.”